Miten sinuun kohdistetaan markkinointia?

Oletko koskaan ajatellut minkälaisessa markkinointisateessa , suorastaan pommituksessa, me ihmiset, siis kuluttajat, olemme näinä päivinä. Tekniikan jokapäiväinen (no melkein) kehittyminen antaa mahdollisuuksia niin monenlaiseen markkinointitaktiikkaan, että pysymmekö me tavalliset tallaajat enää edes perässä niissä?

Ettei nyt heti tulisi pelkkä negatiivinen kuva koko aiheesta kellekään, niin mietitään ensin kuinka paljon hyvääkin markkinointi, mainonta, tuo tullessaan. Näemme vaihtoehtoja melkeinpä mille tahansa aiheelle tai hyödykkeelle, ilman sen suurempia omia ponnistuksia jopa. Pystymme vertailemaan sekä hintoja että palveluja ennen omakohtaista kokemusta ja pystymme saamaan suhteellisen reaaliaikaisia käyttökokemuksia muilta kuluttajilta, mm . blogeista ja muista somekanavista. Nämä kaikki antavat meille mahdollisuuksia onnistua siinä omassa valinnassamme ja monesti säästämään aikaa, rahaa ja vaivaakin, kun saamme tarvitsemamme tiedon markkinoiden tuotteista ennen kuin olemme “altistuneet” sitä jotakuta tuotetta kauppaavan yrityksen markkinoinnille (karrikoiden siis, ennen kuin olemme siellä kaupassa myyjän ympäripuhuttavana).

Tämän luulisi olevan molemminpuolinen tarkoitus ja päämäärä aina, kaikessa kaupankäynnissä, että asiakas löytää sopivan ostettavan itselleen. Harva nykyään haluaa käydä kauppaa tuotteella johon kuluttaja on tyytymätön ostoksensa jälkeen.

Mutta moniko miettii sitä, että meihin ja niihin vallitseviin mielipiteisiin vaikutetaan myös markkinoinnilla, joko suoranaisella tai piilosellaisella?

Kun ammattimaisempi bloggaaminen avasi päänsä Suomessa alettiin puhua kovastikin siitä mikä on sen kirjoittajan vastuu siitä minkälaista mielikuvaa jakelee seuraajakunnalleen siitä minkälaiseen elämään oikeasti tavallisella ihmisellä on varaa (ja mihin ei) ja miten useimmiten kuvissa ja postauksissa näkyvät vaatteet, tarvikkeet tai matkat eivät olekaan itse hankittuja , vaan ihan suoraan saatuja ja harvalla on varaa niihin ainakaan jatkuvalla syötöllä, vaikka kuinka olisi ihan normaalisti toimeen tuleva ihminen, saati sitten kaikelle vaikutukselle altis nuori joka pahimmassa tapauksessa vielä opiskelee ja elää jossakin harhaluulossa, että itsessä on jotakin vikaa jos ei pysty siihen mihin joku toinenkin näyttää päivittäin pystyvän.

No tästä aiheesta varmaan puhutaan vielä edelleenkin, mutta jotakin hyvääkin siitä (puheesta) on seurannut, sillä yhä useampi blogiportaali, some vaikuttaja, mainostaja, markkinoija (ja mitä näitä nyt on) on alkanut kertoa selkeästi koska kyseessä on jollakin tavalla markkinoinnin osasena oleminen. Ja nyt haluan että kaikki ymmärtää tämän asian, johon vielä silloin tällöin törmää jossakin jonkun puutteellisten merkintöjen yhteydessä vasta-argumenttina : ei ole kyse siitä maksetaanko jollekin välittäjälle siitä sentti vai euro vai sata, ei ole kyse maksetaanko ollenkaan vai annetaanko tuote tai palvelu pelkästään tai osaksi ilmaiseksi, ei ole edes kyse siitä onko se etukäteen sovittu, vai niin sanotusti pyytämättä tupsahtanut kuin faksi rouva pääministerille (nuoret ei tajua, dinosaurukset muistaa kyllä). Oli se sinun, hyvä somevaikuttaja, osuutesi mikä tahansa, olet osa sitä markkinointikoneistoa jonka lähtöpiste on se yritys jonka tuotetta tai palvelua tuot esille ja kohteena on kuluttaja eli luultavasti se sinun lukijasi tai seuraajasi. Sinä olet välikappale ja sinulla on vastuu siinä että teet selväksi koska olet edistämässä jonkun liiketoimintaa (koska sitähän se on ja siksi siihen käytetään sinua, koska kaikesta huolimatta olet halvempi kuin tehdä se sillä vanhalla perinteisellä tyylillä) . Tästä erilaisten mainosten esittämisestä on ihan omat ohjeensakin, jotka löytyy selkeästi mm. täältä http://www.blogietiikka.fi/opas-kaupallisten-yhteistyosisaltojen-merkitsemiseen/ .

Siinä mielestäni tulee hyvin selkeästi esiin se yksinkertainen asia , joka hyvin monelta (huonosti / vajavaisesti nämä merkitsevältä) unohtuu : lukijalle pitää heti alusta alkaen käydä selväksi koska kyseessä on jonkinlainen mainos. Eli simppelisti se meinaa sitä, että jokaisella meistä on oikeus tietää koska meihin kohdistetaan tätä mainontaa ja päätämme sitten itse mitä sillä saamallamme informaatiolla teemme. Tuolla linkitetyssä tekstissä se sanotaan: riittääkö että lopuksi tägää yrityksen? Ei riitä. Pitääkö tosiaan “vaan” saatukin tuote ilmoittaa? Pitää (jos postauksesi aihe on siitä ). Pitääkö tosiaan Instagramin stooreihin joka klippiin merkitä yhteistyö? Pitää…

Ja ei, minä en ole moisia sääntöjä laatinut, mutta en minä niissä kovasti mitään epäselvääkään näe.

Miksi moni sitten jättää nämä merkitsemättä, tai merkitsee vain epämääräisesti ikään kuin sivulauseessa? No sitä sopii miettiä. Laiskuuttaan? Vähätellen omaa panostaan ? Silti nämä samat saattavat kirjoittaa, kuinka heitä ei arvosteta vaikuttajina (yritysten) taholta ja isommat blogit ja sometilit seuraajineen “vie kaiken”. Sanoisin myös, että hyvin alhaista on todeta, että kun kaikki muutkin. Eikö me hyvänen aika opeteta juuri lapsillekin, että esimerkiksi kiusaamiseen pitää puuttua vaikka kaikki muut vaan katsoisivat vierestä? Eikö me opeteta, että jonkun on oltava se esimerkki joka tekee oikein eikä selitä omaa käytöstään muiden ihmisten tekemisillä? Minä vaan en käsitä tuollaisia ihmisiä, en pienissä enkä suurissa mittakaavoissa, en työ- enkä yksityiselämässä.

Miksi minä sitten kirjoitan tästä? Miksi en! Minä valitsen seurattavani, lukemiseni, aikasyöppöni ja mainokseni itse. Tiedän esimerkiksi mitkä sometilit skippaan kun en ole sillä tuulella. Myöskin hissun kissun ilmeisistä yhteistöistään olevat jätän pyörimään sinne omaan piiriinsä. Yleensä luen ja innostun ihmisistä jotka laittavat omaa persoonaansa – myös siis sinne mainoksiin. Iskevät sen saamansa pänikän sinne keskelle ruuhkavuosiruokapöytää eikä pelkästään johonkin teennäisesti asetelluksi keskelle lumikinosta tai kukkaketoa. Yhtäkään tuotemerkkiä en ole kokeillut siksi että se olisi jossakin mainoksessa näyttänyt kivalta sille epätyypillisessä ympäristössä. Mutta se että joku juoksee hiki lentäen ihan oikealla lenkillä ja sanoo, että olipas näissä kuteissa kuuma, kertoo mulle jo todella paljon sitä informaatiota mitä minä haluan saadakin.

Minä “altistun” , jos noin nyt voi sanoa, työssäni todella paljon kaikenlaisille markkinointiyritelmille, puheluita jotka kuulostavat työhön kuuluvilta tai jotenkin ns. virallisilta , sitä kuitenkaan olematta, tulee joka päivä. Esimerkiksi otetaan puhelu, jossa henkilö esittelee itsensä ja kertoo olevansa työterveysasialla. Selvä, työnantajana valpastun toki välittömästi, koska työterveys kuuluu lakisääteisiin asioihin ja niiden säädöksissä ja kilpailuttamisissa sun muissa on ihan omat kommervenkkinsä. Eli annan puhelun jatkua, vaikka kuinka olisikin kiire tehdä sitä varsinaista työtäni. No, hetken tätä soittanutta ihmistä ja asiaansa kuunneltuani ymmärränkin että joku myy minulle tässä nyt hierontatuolia työterveyden nimissä. Toki se vaikuttaa varmasti mihin vaan hyvinvointiin, vaikka kukkapenkki työmaan ovenpielessä voi olla hyvinvointia lisäävä tekijä , mutta rajansa markkinoinnillakin on.

Ja tuohan oli vain yksi esimerkki monen joukossa, näitä tulee päivittäin, sähköposti niitä on sitten aivan pullollaan. Ja mikä tässä sitten häiritsee? No se kun niiden seulomiseen menee päivästä aivan tuhottomasti aikaa. Paljon tärkeitä ja hyviä asioita saattaa jäädä pimentoon, koska ne hukkuvat samannäköisten mainoksien sekaan. Valitettavasti minä jotenkin koen allergisoituneeni tuollaiselle aivan täysin ja siksi en todellakaan vähäisimmässäkään määrin halua vapaa-ajallani kuluttaa aikaani yhtään minkäänlaisien mainoksien tuijotteluun jos en itse niin päätä.

No, tällainen pieni avautuminen tästä, pitkälti olisin vielä voinut jatkaa, mutta oikea elämä odottaa nyt , joten mainiota maanantain jatkoa kaikille ja tarkkailkaa mainosympäristöänne (ja miten paljon se vaikuttaa teidän kulutuskäyttäytymiseenne).

Mustaherukka täällä täydessä lehdessä jo!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s